Köpvillkor

Här hittar du våra köpvillkor. Här kan du läsa vad som gäller före och efter ett köp hos oss. Köpvillkor ger dig som kund trygghet när du handlar av oss, och du rekommenderas att alltid läsa våra köpvillkor innan du handlar.

Köpvillkor

Revision 201512-1

Nedan hittar du Alldo Group Sweden AB (nedan Diplomram.se, vi, oss eller www.diplomram.se), org.nr 556983-7072, publika köpvillkor för privatpersoner och företag.

Försäljning

Vi säljer endast till företag, föreningar, kyrkliga samfund och offentlig verksamhet.

Frakt- och leveransvillkor

All frakt sker normalt två till åtta arbetsdagar efter mottagen beställning förutsatt att de beställda varorna finns på lager. Annars kan det ta några dagar extra. Beställs varor som kräver tillverkning (andra mått och dylikt), beräknas tillverkningstiden in i leveranstiden. Vi skickar förnärvarande endast inom Sverige.

Vi skickar alla paket med DHL Servicepoint, DHL Paket och DHL stycke, beroende på paketets längd och eller vikt. Det gör att ett valt fraktsätt kan behöva ändras av oss för att passa den valda produkten, och det görs automatiskt. Vid beställning av olika produkter, kan leverans ske i olika sändningar. Kostnad med vid tiden aktuella priser tillkommer vid ändring av önskat transportuppdrag för kund.

DHL levererar till närmsta Servicepoint. Närmsta Servicepoint välj automatiskt efter leveransadressens postnummer och kan inte ändras. För att hitta närmsta DHL Servicepoint (www.servicepointinrikes.se). DHL Stycke och DHL Paket levereras hem till din dörr under dagtid, och avisering sker på telefon. Avisering för DHL Servicepoint aviseras i första hand på mobilnummer. Saknas mobilnummer, aviseras sändningen automatiskt via angiven e-postadress istället.

Tillgänglighet vid leverans dagtid

Genom att välja ett fraktalternativ som skickar din beställning hem till din dörr dagtid, eller till en företagsadress dagtid, måste någon finnas tillgänglig den utsatta tiden efter avisering, eller den av fraktbolaget aviserade tiden. I annat fall tillkommer en ny utkörning till en kostnad av 295 kr (återtagen sändning), som du får betala som mottagare.

Ej utlösta varor och liggetid

För ej uthämtade varor debiteras en returavgift på 395 kr för fraktkostnader och administration som betalas av kunden. Liggetiden på DHLs utlämningsställen för paket är två veckor. Därefter returneras sändningen automatiskt tillbaka till oss. Fraktkostnad för detta debiteras kunden. Om du inte hämtar ut ditt paket finns två alternativ:

Om du vill att vi ska skicka ut dina varor igen, tillkommer en avgift om 395 kr för hantering av retur.

Om du inte vill att vi ska returnera paketet, återbetalar vi dig med de kostnader du haft. På beloppet vi återbetalar drar vi av 395 kr för hanteringskostnad av retur av paket.

Alla beställningar får två e-postameddelanden från oss när paketet skickas. Du får flera aviseringar from transportbolaget samt flera påminnelser som SMS och till sist som brev hem till brevlådan. Du har som mottagare alltid ansvaret för att du hämtar ut ditt paket. Att låta paketet gå i retur är inget skäl för öppet köp eller att man ångrat sin beställning enligt villkoren för ångerrätt.

Priser

Alla priser är SEK och är inkl. svensk moms samt exklusive frakt, om inget annat anges. Frakten beräknas på vikten och eller längden. Frakt tillkommer på alla priser och aktuella fraktpriser beräknas automatiskt av kassan. Vi reserverar oss för felaktigheter i priser. Vi förbehåller oss rätten att kompensera oss för ökande kostnader utanför vår kontroll, t.ex. ökade transportkostnader, valutaförändringar eller ökade råvarupriser. Vi förbehåller oss också rätten att genomföra prisjusteringar löpande, utan informationsskyldighet eller särskild avisering till kund.

Äganderättsförbehåll på kreditköp (fakturering)

Alla produkter tillhör leverantören och säljaren (Alldo Group Sweden AB) tills full betalning mottagits från kunden (köparen).

Betalningsalternativ faktura 30 dagar netto (endast kända företagskunder)

Företag och offentlig verksamhet kan handla mot faktura med en kredit på 30 dagar netto (kreditupplysning görs). Påminnelseavgiften vid obetald faktura är 60 kr och inkassoavgiften lagsatdgade 180 kr. Dröjsmålsräntan efter förfallodatum är 24 procent. Du godkänner att vi kontrollerar betalningsanmärkningar på organisationsnummer och att Alldo Group Sweden bestämmer kreditgränsen. Aviseringsavgift tillkommer alltid.

Köpvillkor Billmate Fakturaköp

Handla nu - betala först efter leverans! När du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor Fakturan skickas via e-post.

Detta erbjuder vi dig:

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • 14 dagars betalningstid
  • Du behöver aldrig lämna ut känslig information
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Tillgång till dina fakturor via billmate online
  • Möjlighet till delbetalning

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte. * Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

Köpvillkor Billmate delbetalning

Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Fakturorna skickas via e-post.

Varför billmate delbetalning?

  • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
  • Få längre kredittid med billmate delbetalning
  • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
  • Första betalningen sker först nästkommande månad
  • Tillgång till dina fakturor via billmate online

Exempel: Vid ett köp om 10 000 kr med billmate delbetalning 12 månader är uppläggningsavgiften 245 kr. Den gällande årsräntan är 12 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 22.63 %. Kreditköpspriset är 11268 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 939 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker varje månad under ett års tid.

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

Dataskyddsförordningen - GDPR (General Data Protection Regulation)
(2018-05-25)

Alldo Group Sweden AB med org. nr 556983-7072 är ansvarig för lagring av dina uppgifter som lämnats till oss.  Ansvarig för information om uppgifterna är Per Andersson.

Detta sparar vi och varför

De uppgifter vi sparar i vårt kundregister är namn, adress, telefon och e-postadress, och för kreditkunder även organisationsnummer eller personnummer. Dessutom lagras alla dina köp hos oss och de produkter som du köpt av oss. Vi använder dessa uppgifter för att kunna upprätthålla en affärsförbindelse om dina aktuella och tidigare köp. Vi sparar även namn, ort och omdöme för våra kundrecensioner. Vi för inga anteckningar om våra kunder. När det gäller inkassoärenden och påminnelser, lagrar vi endast datum för dessa.

Var sparar vi

Alla våra uppgifter sparas i våra säkrade webbservrar vid köp, i våra supportsystem (hos tredjepart) och internt i vårt ekonomisystem, detta gäller både kunder och leverantörer. Internt sker lagring skyddat utom räckhåll för obehöriga, och i våra IT-system skyddade via krypterad datatrafik.

Ta bort eller begära ut uppgifter

Du kan när som helst begära ut, rätta, radera eller fråga oss om dina uppgifter. Du kan kontakta oss för att få reda på vilka uppgifter vi sparat om dig, eller om du vill att vi ska ta bort dina uppgifter.

Leverantörer

För våra leverantörer sparar vi namn på referens som säljare till oss, och kontaktuppgifterna telefonnummer och eller e-postadress.

Tidsgräns

Vi har idag ingen tidsgräns för lagring av uppgifter.

Tredjepart

Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredjepart, mer än till vår leverantör av fraktuppdrag, som behöver adressuppgifter och telefonnummer (ibland även e-postadress) för att kunna leverera varor till våra kunder.

Samtycke

Genom att handla av eller göras affärer med Alldo Group Sweden AB med organisationsnummer 556983-7072, ger du ditt samtycke att vi lagrar dina personliga uppgifter.

Betalning med PaysonFaktura

Vi i erbjuder betalsättet PaysonFaktura i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en fakturaavgift. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt med PaysonFaktura

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Kort- och direktbetalning med Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om kortbetalning med Payson på www.payson.se. Kontakta Payson på telefon: 08-728 93 50.

Beställningar

Genom att godkänna och bekräfta beställningen är denne (registrerad kund eller gäst) bunden till detta köpvillkor. Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. Beställningar får inte göras i andra personers namn, juridiska och eller företagsnamn (bolag).

Säkra betalningar

Alla betalningar på www.diplomram.se sker krypterade via SSL. Se respektive betalalternativ och betalleverantör för mer information om dess säkerhet.

Transportskador

Vid transportskada ska du kontakta oss omgående. Vid märkbar transportskada vid mottagande, måste detta alltid noteras på fraktsedel när du hämtar ut eller tar emot dina varor. Syna försändelsen noga när du löser ut den. Meddela personalen omgående om du ser tryck eller revor i paketet. När du skickar in garantiärenden och reklamationer till oss får inte varorna vara undermåligt packade. Returen ska alltid skickas som spårbar försändelse och inte som t.ex. brev. Du som kund ansvarar för att paket kommer fram till oss. Vi ansvarar inte för paket som skickas till oss. Vi förutsätter sig rätten att kräva ersättning för transportskador som uppstår vid returfrakter till oss. Transportskador ska alltid reklameras av den mottagande parten.

Force Majeure

Händelser så som krig, naturkatastrofer, strejk, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från leverantörer, ändrade leverantörsvillkor, fördyrande omständigheter eller liknande jämförbara händelser utanför Diplomram.se (www.diplomram.se) kontroll, vilken inte skäligen kan förutses, ska force majeure tillämpas. Detta innebär att alla förpliktelser, köpvillkor och avtal samt krav på och mellan säljare och köpare upphör.

Tvist

Tvist ska i första hand lösas mellan de tvistande parterna (säljare och köpare). Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.

Personuppgifter

Vi arbetar utifrån personuppgifterslagen (PuL), SFS 1998:204 som gäller sedan den 24 oktober 1998, när vi lagrar information om våra kunder. Vi kommer att lagra personuppgifterna digitalt för att förenkla vidare försäljningar, behålla vår kundrelation samt för marknadsföringsändamål. Personnummer behövs endast vid fakturering då kreditupplysning görs, annars lagras endast födelsedagsdatum. Vi varken överlåter eller säljer dessa uppgifter till tredjepart. Om du önskar radering av uppgifterna ur kundregistret, ber vi dig kontakta oss skriftligen.

Småorder

Vi expedierar för närvarande inte beställningar med ett varuvärde under 200 kr inkl. moms (exkl. frakt).

Övriga företagsvillkor

Leveransvillkor, fritt vårt lager, om inget annat avtalats. Betalningsalternativ efter godkänd kredit är 30 dagar netto. Betalning oss tillhanda senast på förfallodagen. Efter förfallodagen debiteras fodringens totala belopp med referensränta plus 24 procent, samt en påminnelseavgift på 60kr. Påminnelser utgår alltid via e-post.

Om ingen mottagare finns på leveransadressen vid utkröning debiteras en avgift om 250 kr plus moms för ny utkörning, returhantering samt administration i ärendet. Vid ändrade fraktuppgifter pga. felaktig leveransadress debiteras kund 250 kr plus moms.

Vid retur av felfri vara debiteras kund med avgift på 250kr plus moms för kostnader, frakt och hantering. Reklamationer returneras av kunden och krediteras vid godkänd reklamation.

Parterna ska ingå sekretess om affärens innehåll och information som vid t.ex. offertförfrågan till Diplomram.se. Inget av parterna har rätt att delge tredje part information om innehållet som kan skada den andra parten. Företagsrabatter och rabattavtal ges endast till företag inom inredning, tryck, reklam eller på annat sätt verksam inom passande bransch för våra produkter och eller tjänster. Begär offert. För företag gäller Köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Övrigt

Diplomram.se friskriver sig för eventuella tryckfel, felaktig produktinformation, samt fel i specifikation, på samtliga produkter och tjänster på www.diplomram.se. Alla bilder och illustrationer kan inte garanteras återge exakt utseende, funktion, lagerförande varor och eller beskaffenhet utan ska endast ses som en illustration. Dessa köpvillkor kan och kommer att ändras, utan föregående meddelande till besökare och eller kunder.